Wat is nieuw aan de RB16?

Zoals gebruikelijk bij weinig of geen regelveranderingen in het reglement evolueren de nieuwe formule 1 bolides op het eerste gezicht niet spectaculair. Toch zijn er flink wat aanpassingen aan te wijzen op de nieuwe auto van Max Verstappen en Alexander Albon, de RB16.

We zetten de nieuwigheden voor je op een rijtje:

Om te beginnen aan de voorkant van de auto is de neus het meest opvallende nieuw ontwikkelde onderdeel van de auto. Het gat bovenop de neus is een extra luchtinlaat op het al bestaande gat voorop de neus. De luchtstroom wordt vanaf de voorkant door de auto heen gevoerd.

De evolutie van de voorvleugels heeft geresulteerd in rondere vormen aan de voorkant van de neus, er zit een diepere inkeping aan de voorkant van vleugel.

De cape onder de neus (de vleugel die op een sneeuwschuiver lijkt) is nieuw en lijkt op het concept wat Mercedes en Ferrari vorig seizoen al hadden geïntroduceerd. Ook de voorwielophanging is iets verschoven, de bevestigingspunten zijn op een andere plek gemonteerd.

Aan het einde van het seizoen waren er al vleugels te zien boven op het einde van de neus, deze lijken groter te zijn op de RB16, daartussen lijkt de opening van de s-duct ook aangepast ten opzichte van vorig jaar.

schermafbeelding-2020-02-12-om-11-46-58-20200212114809.png

Om door te stomen naar het midden van de auto lijken de bargeboards nog meer doorontwikkeld. De sidepods zijn nog smaller geworden en de spiegels lijken iets verder van de cockpit af te staan in vergelijking met de RB15.

schermafbeelding-2020-02-12-om-11-47-18-20200212114843.png

Volledig nieuw op een auto van Red Bull zijn de vleugeltjes boven de cockpit van de rijder die de luchtstroom die van de Halo af komt beter moeten glijden naar de achterkant van de auto. Ook nieuwe is een aerodynamische kleine vleugel (geel) die net onder de luchtinlaat is geplaatst.

De achterkant van de RB16 heeft een dubbele bevestiging van de achtervleugel gekregen, vorig jaar was deze met een enkele bevestiging op de auto gemonteerd.

De vloer en de achtervleugel zien er op de persfoto’s nagenoeg hetzelfde uit als vorig jaar maar net als ieder team laat Red Bull in dit opzicht nog niet het achterste van de tong zien.

Al met al best wat aanpassingen te zien op de nieuwe RB16. Later op de dag, wanneer er op Silverstone gereden wordt met de nieuwe auto vullen we het artikel aan mochten er meer wijzigingen te zien gaan zijn.

Update:

Op de persfoto's was de volgende aanpassing nauwelijks te zien maar op de Silverstone baan zien we het beter; de neus van de RB16 is aanzienlijk smaller gemaakt. Dit in navolging van het concept wat Mercedes en McLaren vorig jaar al gebruikten.

Photo's: © Red Bull Content Pool.