Voorbeschouwing GP van Japan

Na een zeer enerverende race in Rusland waarbij Ferrari een zeker lijkende dubbelzege weggooide, is het tijd voor de Grand Prix van Japan op het prachtige circuit van Suzuka. De omloop is geliefd bij de coureurs en de teams. De baan is uitdagend als het droog is, alleen lijkt dat juist dit weekend niet het geval te zijn. Gaan we überhaupt een raceweekend krijgen?

Door Patrick Wuite


Japan wordt momenteel bedreigd door een supertyfoon, die nog op de Stille Oceaan ligt. Hagidis, de naam van de zeer zware tyfoon, trekt na alle waarschijnlijkheid vrijdag naar Japan. Op moment van schrijven is de verwachting dat Suzuka vol getroffen gaat worden op zaterdag, met een heel veel
regen en zware windstoten. In het verleden zijn twee weekenden op het iconische circuit beïnvloed door tyfonen: 2004 en 2014. In 2004 zou er op zaterdag tijdens de kwalificatie een tyfoon over het circuit trekken. Gelukkig wijzigde de storm van richting en ging hij niet over het circuit heen. De kwalificatie zou voor het eerst in de geschiedenis op zondagochtend worden verreden. Michael Schumacher pakte de pole op zondagochtend en won in de middag de race.

In 2014 zou er weer een tyfoon over Suzuka trekken tijdens het raceweekend. Ditmaal op zondag. Het regende gestaag op de zondag, maar echte plensbuien waren het niet. Maar doordat het hele dag regende, lag er veel water op het circuit. De race begon achter de Safety Car en werd na een aantal rondes stilgelegd. De condities verbeterden daarna iets en dus werd er geracet. Totdat ongeveer 15 rondes voor het einde de regen zwaarder werd en het donker werd op Suzuka. Adrian Sutil crashte in zijn Sauber in Dunlop. Een bergingsvoertuig kwam vervolgens op het circuit, en op dat moment verloor Jules Bianchi, rijdend voor Manor, de controle over zijn auto en knalde met volle snelheid tegen het bergingsvoertuig. Bianchi overleed negen maanden later aan de gevolgen van zijn crash. Het was een gitzwarte dag voor de Formule 1 wereld.

Hopelijk wordt Suzuka niet geraakt door de supertyfoon en kan er gewoon geracet worden. Mercedes en Ferrari lijken op voorhand enorm aan elkaar gewaagd te zijn op dit circuit. Mercedes is sneller in de bochten, Ferrari is sneller op de lange rechte stukken. Mercedes komt met wat kleine updates dit weekend, in de hoop Ferrari voor te blijven. De Italiaanse renstal gooide weliswaar een zege weg in Rusland, de snelheid die ze hadden in de race was indrukwekkend. Voordat Vettel zijn auto moest parkeren reed hij ongeveer acht seconden voor Hamilton.

Voor Honda is het een thuisrace op hun eigen circuit. Het circuit werd namelijk ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz, ook de ontwerper van Circuit Zandvoort, en was bedoeld als testbaan voor Honda. Honda heeft grote successen gekend met McLaren in de jaren 80 op dit circuit. Ze hopen natuurlijk dat Max Verstappen dit jaar kan winnen voor Red Bull Racing op Suzuka. In Rusland kwam Honda met een nieuwe motor en de verwachting is dat Honda de motor vol open gaat zetten om zo te proberen de race te winnen. De afgelopen twee races in Singapore en Rusland bieden echter weinig houvast. Waar Red Bull voor de zomerstop kon vechten met Mercedes en voor Ferrari leek te zitten, zijn de rollen nu omgekeerd en is Red Bull ‘best of the rest’. Kan Red Bull dit weekend stunten in het thuisland van de motorleverancier?


De kwalificatie begint zaterdag, mits het weer goed is, om 8:00. De race begint zondag om 7:10.

Infographics images: © GPLatestNews.nl.
Photo header: © Getty Images / Red Bull Content Pool.