Red Bull’s grote stap naar de perfecte testweek

Tijdens de eerste wintertest dit jaar, topte Mercedes de tijdlijst. De afgelopen jaren probeerde het Duitse automerk zich te verschuilen door geen snelle tijden te rijden maar wel veel kilometers te maken. De eerste drie dagen van de zesdaagse wintertest nam Red Bull Racing de rol over van Mercedes.

Tekst: Denny Kroeze

Max Verstappen reed met de nieuwe RB16 van Red Bull Racing geen representatieve tijden in Barcelona. De snelste ronde van de Nederlander was op medium C3 Pirelli-banden. De snelste tijd van Valtteri Bottas op de zachtste C5-banden was 1,7 seconden sneller dan Verstappen.

“Het belangrijkste voor deze week is ronden rijden en onderdelen testen op de auto. De tijden zijn niet belangrijk” zei Verstappen in Barcelona. “We moeten zorgen voor betrouwbaarheid, alles werkte goed en ik mag zeker niet klagen over het aantal rondes die ik heb gereden.”

De cijfers bevestigen dat, vooral in vergelijking met voorgaande jaren, Red Bull Racing veel ronden heeft gereden. Het aantal testdagen zijn in zeven jaar tijd flink gedaald. Zeven jaar geleden waren er 12 dagen, daarna acht dagen en sinds dit jaar zelfs zes dagen. Die laatste verlaging heeft de teams ertoe gedwongen om productiever te zijn in de eerste testweek. Het aantal ronden bij de teams zijn gestegen, maar de sprong van Red Bull Racing is enorm.


Als je het gemiddeld aantal kilometers per dag bekijkt sinds het begin van het V6-hybride tijdperk, kun je zien dat Red Bull met Renault-motoren in 2016, 2017 en 2018 gemiddeld over drie jaar maar net iets meer dan 440 km per dag wist te maken. Met de overstap naar Honda-motoren ging het gemiddelde in 2019 al omhoog naar 485 km per dag. Door de vele kilometers in de eerste testweek van dit jaar schoot het gemiddelde dagelijkse aantal kilometers naar 730 km. Red Bull Racing legde gedurende die drie dagen in Barcelona 471 ronden af. Alleen Mercedes slaagde erin om meer ronden te rijden.

Met de overstap naar Honda heeft Red Bull de kans gekregen om meer ronden te rijden en lijkt het er op dat Red Bull Racing het programma van Mercedes van de afgelopen jaren implementeert. Verstappen: “Ik denk dat iedereen wel weet dat je om succesvol te zijn de auto volledig moeten begrijpen en veel ronden moet rijden. Tot nu toe zijn we erg tevreden met wat we hebben gedaan. Op mijn eerste dag hebben we 168 ronden gemaakt en konden we het gehele programma afwerken.”

Door de vele afgelegde ronden heeft Red Bull Racing de RB16 goed leren kennen, waarbij het doel is om de dominantie van Mercedes na zes seizoenen te beëindigen. Verstappen zegt over de RB16: “Over het algemeen voel ik mij meer verbonden met de auto. Dat was ook het doel. Tegen het einde van het vorige seizoen testten we al enkele ideeën voor dit jaar.”

Red Bull Racing heeft nog niet het onderste uit de kan laten zien tijdens de eerste testweek. De eerste lange termijn analyse suggereert dat Red Bull misschien net een beetje achterloopt op Mercedes, maar tijdens de tweede testweek komt het Oostenrijkse team al met de eerste upgrade. Daarnaast is Honda nog niet klaar met de ontwikkeling van de 2020-motor. De geluiden die uit het Red Bull-kamp komen, zijn veel positiever dan bij Ferrari.

Het is nog te vroeg om te zeggen dat Red Bull dit seizoen het gevecht met Mercedes kan aangaan. Simpelweg meer kilometers maken is geen garantie dat de auto snel genoeg zal zijn om in Australië te gaan winnen. Maar de eerste testweek zou voor Red Bull Racing eindelijk de basis kunnen zijn om al vroeg in het seizoen te kunnen presteren waar de voorgaande jaren dit niet het geval was.


Bron: The Race.
Infographic: © The Race
Photo Header: © Red Bull Content Pool.