Red Bull opent de aanval op Mercedes

"We werken met drie teams"

Red Bull wil graag Mercedes de wereldtitel ontfutselen. Om dit te bereiken verrichten de Red Bull engineers grote inspanningen, welke parallel lopen aan de gigantische voorbereidingen voor het seizoen 2021. Ook partner Honda zit niet stil; de nieuwe motor is sterker en betrouwbaarder gemaakt. Daarnaast is er hard aan de party-mode gewerkt.

Tijdens de winterbreak bivakkeren de meeste teams in de fabriek. De coureurs houden meestal een korte vakantie, de engineers werken keihard door. Met uitzondering van de periode rond Kerst werkt men in de wintermaanden dag en nacht door om de nieuwe auto’s gereed te krijgen. De teams geven weinig ruchtbaarheid wat ze aan het doen zijn, Formule 1 nieuws is karig tijdens de winterbreak. Juist in deze periode van schaarste bracht Red Bull verrassend nieuws naar buiten: Max Verstappen verlengt zijn contract tot 2023.

Op deze manier verzekerde Red Bull zich van de diensten de Nederlander die vele beschouwen als de toekomstig wereldkampioen. “Voor ons is het een geruststellende gedachte, het zorgt voor stabiliteit en motivatie voor het hele team. En de coureur kan zich concentreren op wat hij het beste doet, namelijk autorijden,” vat Dr. Helmut Marko samen. Max is acht-voudig Grand Prix winnaar, dat betekent dat Red Bull een race-winnaar en een potentiële wereldkampioen in huis heeft. Bij geen succes zal het daarom niet aan Max liggen.

Reusachtige ontwikkeling bij Red Bull

De 22-jarige behaalde het afgelopen jaar drie overwinningen. En dat in een Red Bull auto die pas in het midden van het seizoen echt sterker werd en uiteindelijk zelfs een geduchte tegenstander voor Mercedes bleek te zijn. Niet alleen tijdens een race maar ook tijdens de kwalificatie. Alleen heeft het team uit Milton Keynes het afgelopen seizoen nooit alle problemen echt kunnen oplossen. De RB15 was bijvoorbeeld te gevoelig voor wind- en temperatuurschommelingen.

Het doel van de engineers was om voor z’n opvolger de aërodynamica stabieler te krijgen. De neus, de barge-boards, side-pods, motorkap en achtervleugel werden allen onder handen genomen. Er moesten grote aanpassingen worden gedaan, aan het hele chassis. De engineers hebben bijvoorbeeld gekeken naar de ophanging en hoe deze bevestigd was, daar zijn flinke aanpassingen gedaan. Dr. Marko spreekt daarom niet van een normale evolutie maar van reusachtige ontwikkeling!

Dit jaar wordt daarom een serieuze gooi gedaan naar de wereldtitel. Sinds 2013 is Red Bull er niet geslaagd zich te mengen in de strijd om beide wereldtitels. Om dat te bewerkstelligen moet niet alleen de auto verbeterd worden, ook de tweede coureur moet zijn steentje bedragen. In dit geval Alexander Albon, hij moet mee groeien.

Verbeterde Party-mode van Honda

Motorpartner Honda heeft meer vermogen en betere betrouwbaarheid belooft. Dr. Marko gelooft dat Red Bull de 21 races van het komende seizoen zonder enige sancties zal doorkomen. Afgelopen jaar bedroeg de achterstand op Ferrari, volgens de Red Bull engineers, tijdens de kwalificatie ongeveer 15 kilowatt. Vrij vertaald ongeveer 20 pk. Ten opzichte van Mercedes was de achterstand min of meer overbrugd. In 2020 behoort de achterstand wat betreft het motorvermogen tot het verleden. Dr. Marko: “We hopen dat we de motor nog verder kunnen opvoeren. Honda heeft hierin flink geïnvesteerd.” Als we kijken naar de andere top-teams, denken we dat Ferrari, door middel van het introduceren van een tweede fuel-flow sensor, qua snelheid stabiliseert.

Om de missie van Red Bull kracht bij te zetten heeft Honda hard gewerkt om de party-mode tijdens de kwalificatie te verbeteren. “We hebben een party-mode nodig die een merkbare verbetering is.” Met deze verbetering moet het voor Verstappen mogelijk zijn om de twee pole-positions van vorig jaar te overtreffen.

De RB16 moet op tijd klaar zijn

De afgelopen jaren kwam Red Bull maar langzaam op stoom. Het team rond sterontwerper Adrian Newey staat erom bekend dat de nieuwe auto op het laatste moment in elkaar wordt gezet, zodat elk uur in ontwikkeling van de auto kan worden gestoken. Dit jaar publiceerde Red Bull een week voor de testweek al de eerste ontwerpen van de RB16 online en legde de auto op Silverstone de eerste kilometers af tijdens een geplande filmdag.

Dit is de basis waar tijdens de eerste testweek op voort wordt geborduurd. De eerste upgrades staan al gepland voor testweek twee. Als het seizoen éénmaal begint in Melbourne zal de RB16 waarschijnlijk niks meer te maken hebben met de auto waarop Silverstone de afgelopen week mee gereden is. “Alleen de verf blijft hetzelfde”, grapt Dr. Marko. Deze opmerkingen dienen natuurlijk als plaagstootjes naar de concurrentie.

Red Bull heeft goed gekeken naar de concurrentie tijdens de ontwikkeling van de nieuwe auto. Verschillende concepten zijn overgenomen en eigen gemaakt. Bijvoorbeeld de speciale neus van Force India uit 2015. Red Bull had in 2019 al een speciale neus ontwikkeld en heeft voor dit seizoen de neus doorontwikkeld door middel van extra luchtkanalen. Het doel hiervan is om zo veel mogelijk lucht onder de auto te krijgen en de diffuser te voeden. “De neus is, na de voorvleugel, één van de belangrijkste onderdelen van een Formule 1 auto”, zegt Dr. Marko. “Deze bepaalt hoe de luchtstroom naar achteren wordt geleid”.

De vleugel onder de neus is een idee van Mercedes. De vleugeltjes op de vloer en de dubbele achtervleugelsteun zijn van Ferrari. "Soms wordt het woord kopie gebruikt", zegt Marko met een glimlach om direct op deze aantijgingen te reageren. "Waarom zou je niet iets gebruiken en verbeteren dat zich op andere auto’s heeft bewezen?"

Paralel ontwikkeling voor 2020 en 2021

Nu de voorbereidingen voor een gooi naar het wereldkampioenschap gedaan zijn, moet de RB16 het op de baan laten zien. Tegelijkertijd bereid Red Bull zich voor op de grote reglementswijzigingen van 2021. Het budget hiervoor is verhoogd. “We zijn qua structuur zeer goed georganiseerd. Als er geen budget limiet was ingevoerd zouden we het beschikbare budget zeker anders hebben uitgegeven”, legt Dr. Marko uit. Vanaf 2021 mogen de Formule 1-teams niet langer onbeperkt geld uitgeven. Het plafond is $175 miljoen.

Voor de korte en lange termijn heeft Red Bull drie werkgroepen in het leven geroepen. “Op dit moment moment werken we met drie teams. Eén team bemoeit zich met de huidige auto, het andere team met de 2021 auto en het derde team wijd zich aan de nieuwe 18 inch banden. “Omdat Pirelli in 2021 overstapt op 18 inch banden, moeten alle teams dit jaar met speciale auto’s voor de Italiaanse bandenfabrikant afzonderlijk testen.”

Bron: “Auto Motor und Sport”.
Vertaling: Dion Kesling.

Photo's + Header: © Red Bull Content Pool.