​Nieuwe circuit layout GP Australië

Het Albert Park circuit in Melbourne gaat op de schop, een nieuwe asfalt laag en verbreding van het circuit waren oorspronkelijk gepland voor 2022. Het uitstellen van de Australische Grand Prix heeft als voordeel voortgebracht dat er sneller aanpassingen aan het circuit gedaan kunnen worden voordat de Grand Prix op de race kalander terugkeert in november dit jaar.

Andrew Westacott, de CEO van de Australische GP, verteld: “Na vijfentwintig jaar was de baan toe aan een nieuwe asfalt laag. Het circuit moet nu éénmaal mee evolueren zoals de Formule 1 auto’s dat ook doen. Als je eenmaal begint aan herasfalteren ontstaat de mogelijkheid om te onderzoeken of je iets aan de layout van het circuit kan doen. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een baan die een stuk sneller en uitdagender zal zijn.”

De karakteristieke baan zal grotendeels hetzelfde blijven, zoals de belangrijke snelle bochten 11 en 12, maar de veranderingen zullen hopelijk het racen leuker maken en inhalen bevorderen. De rondetijden zullen ongeveer 5 seconden sneller zijn dan voorheen, mede door het verwijderen van de chicane in bocht 9 en 10. Dit stuk zal nu vol gas genomen kunnen worden.

Andere veranderingen hebben te maken met het breder maken van de baan, specifiek de verbreding van 5 bochten. Deze worden minimaal met 2,5 meter en maximaal 7,5 meter verbreed. Bocht 1 wordt 2,5 meter breder gemaakt, bocht 3 wordt 4 meter breder gemaakt, bocht 6 wordt 7,5 meter breder gemaakt en ook bocht 15 wordt 3,5 meter breder gemaakt. Om het inhalen na de snelle knikken 12 en 12 mogelijk te maken wordt bocht 13 hoekiger en tegelijkertijd 3,5 meter breder gemaakt.

Dit zijn de voornaamste aanpassingen aan het circuit, al is er meer legt General Manager Amy Hill uit. "Omdat we toch aan het verbouwen zijn creëren we ook nieuwe tribune plekken zodat de fans kunnen genieten van nieuwe uitkijkpunten en herplanten we groene stroken in het park zelf."