Gaat de bevriezing van de motorontwikkeling er toch komen?

Red Bull Racing heeft weer een beetje hoop gekregen om vanaf 2022 Honda motoren in eigen beheer te kunnen gaan gebruiken. Het lijkt erop dat Ferrari en Renault zich toch kunnen vinden in een motorenontwikkelingsstop, tenminste als deze tot begin 2022 wordt uitgesteld.

Het hele plan van Red Bull Racing is gebaseerd op een ontwikkelingsbevriezing van alle aandrijfcomponenten vanaf 2022. De V6-turbo's, MGU-H, MGU-K en de batterij zouden dan op het niveau van 2021 blijven steken. De komende winter zouden alle teams nieuwe motoren introduceren die de basis zouden vormen voor de komende 4 jaar.

Voor Mercedes zou dit plan geen probleem zijn, maar de andere teams waren minder enthousiast. Waarschijnlijk uit bezorgdheid dat ze Mercedes niet meer zouden kunnen inhalen met alleen een motorupdate. Ferrari was uit principe ook tegen het plan, “De motor is een integraal onderdeel van het pakket dat goede rondetijden genereert, en dat moet zo blijven”. Feitelijk eindigde daarmee het Red Bull plan.

Helmut Marko legt de situatie uit: “ Zonder een ontwikkelingsstop kunnen we deze complexe technologie niet gebruiken. Daarvoor hebben we een ontwikkelingscentrum zoals Honda in Sakura nodig.”

Blijkbaar is er nu toch progressie gekomen in het zogenaamd gesloten dossier. Op de vraag waarom er plots beweging in de onderhandelingen zit antwoord Dr. Marko: “We praten weer en we bewegen ons in de goede richting”. Onder bepaalde voorwaarden zijn Ferrari en Renault nu toch overstag gegaan. Waar het de bedoeling was de ontwikkelingstop eind 2021 te laten plaatsvinden gaat deze nu begin 2022 in.

Waar zit het verschil dan in? De fabrikanten krijgen de komende winterperiode een kans om hun motoren te verbeteren, deze kans krijgen ze wederom aan het einde van het 2021 seizoen. Bovendien gaan alle auto’s in 2022 op nieuwe E10 brandstof rijden in plaats van de huidige E5, hiervoor is een aanpassing van de motoren nodig. Ook worden de nieuwe motorregels vervroegd van 2026 naar 2025. Met al deze mogelijkheden lijken de onderhandelingen weer in gang te zijn gezet.

Photo Header: © Red Bull Contentpool