​Flexibele achtervleugel het geheime wapen van Mercedes?

Ondanks een diskwalificatie en een straf voor het wisselen van de motor won Lewis Hamilton in Sao Paulo met grote overmacht. Red Bull Racing zoekt naar de redenen van de hoge topsnelheid van de Mercedes van voornamelijk Lewis Hamilton. Is het de nieuwe motor of heeft het team een truc bedacht met de achtervleugel?

Op vrijdag viel het al op dat Mercedes een hele snelle auto had. En tijdens de kwalificatie was Mercedes zelfs een halve seconde sneller dan de Red Bull, echter door een diskwalificatie moest Lewis Hamilton de sprintrace als laatste starten. Daarnaast kostte een motorstraf nog eens vijf startplekken voor de hoofdrace. Toch wist de zevenvoudig wereldkampioen uiteindelijk de race te winnen. In beide races vloog Hamilton de concurrentie voorbij alsof ze stil stonden en reed uiteindelijk zelfs 10,4 seconden weg op Max Verstappen richting de overwinning. De argwaan van Red Bull Racing werd hierdoor alleen maar groter.

Auto, Motor und Sport heeft alle data met elkaar vergeleken en kwam tot de conclusie dat Mercedes in de sprintrace op zaterdag 21,7 km/u sneller was dan de concurrentie. Tijdens de Grand Prix op zondag was het verschil 15,2 km/u. De snelheid van Mercedes uitte zich ook in de sectortijden. De twee rechte stukken van het circuit liggen in de eerste en derde sector en in beide sectoren was Lewis Hamilton het snelste van iedereen. Alleen in de tweede sector zette Verstappen de snelste tijd, maar in het bochtige gedeelte van het circuit was de Nederlander slechts een tiende van een seconde sneller dan Hamilton.

Red Bull probeert al lange tijd te achterhalen waardoor Mercedes zo sterk is op de rechte stukken. Volgens Helmut Marko komt dit door de nieuwe Mercedes-motor. Volgens Red Bull Racing is het verschil tussen een oude en een nieuwe Mercedes-motor zo'n 20 pk. Honda’s nieuwe motoren profiteren maximaal zes tot acht pk. Mercedes wuift dit echter weg en noemt het verschil van motoren slechts een tiende van een seconde.

Volgens Mercedes-ingenieurs is het inhaalgeheim van Hamilton niet alleen een hoge topsnelheid. "We hadden betere tractie vanuit bochten 3 en 12. Dat zijn de bochten voor de rechte stukken.” Red Bull vermoedt echter dat het snelheidsverschil komt doordat de achtervleugel van Mercedes opzettelijk buigt en men ging anderhalf uur voor de start van de hoofdrace in Brazilië naar de technisch directeur van de FIA met twee notebooks onder de armen. Voor een officieel protest is het volgens Helmut Marko nog te vroeg: “We hebben nog niet genoeg bewijs voor een protest.” Echter laat Mercedes-baas Toto Wolff weten dat er niets valt te vinden.

“Mercedes doet iets soortgelijks met de achtervleugel als wat wij deden in Bakoe”, stelt Red Bull Racing teambaas Christian Horner. Bij Red Bull en een aantal andere teams bewoog het bovenste deel van de achtervleugel door op de rechte stukken. Doordat Mercedes dit aan de kaak stelde bij de FIA moesten zes teams vanaf de Franse GP de vleugels hebben verstevigd. De vleugel die Mercedes nu gebruikt, zou het tegenovergestelde bewerkstelligen dan de vleugel van Red Bull Racing eerder dit seizoen. Het onderste gedeelte van de vleugel kantelt naar beneden en hierdoor wordt de opening groter en is er minder drag. Het is nauwelijks te zien omdat de onderkant van de vleugel wordt afgedekt door het bovenste gedeelte van de vleugel.

Max Verstappen was in Brazilië duidelijk op de hoogte van de vermoedens van zijn team betreffende de achtervleugel van Mercedes. De Nederlander zat namelijk na de kwalificatie niet aan het bovenste deel van de achtervleugel van de auto van Lewis Hamilton, maar aan het onderste deel van de achtervleugel. Door de strenge Parc Fermé-regels kreeg Verstappen daarvoor een geldboete van €50.000,-.

Photo Header: © Mercedes AMG Petronas F1 Team
Geschreven door: Denny Kroeze