De Japanse Grand Prix is in de loop der jaren op twee verschillende circuits verreden. Fuji Speedway, waar Toyota eigenaar van is en op Honda's testcircuit Suzuka International Racing Course.
De Japanse Grand Prix vond in 1976 voor het eerst plaats op Fuji Speedway. Al na het tweede jaar verdween Japan van de kalender en de Formule 1 keerde pas in 1987 terug, maar dit keer in Suzuka. Suzuka International Racing Course organiseerde 20 jaar lang de Japanse Grand Prix en daarnaast organiseerde Japan in 1994 en 1995 ook de Pacific Grand Prix op het TI Circuit.
In 2007 verhuisde de Grand Prix naar de nieuw ontworpen Fuji Speedway. Na de tweede race op Fuji in 2008 zouden Suzuka en Fuji elkaar jaarlijks afwisselen maar door de economische crisis trok Fuji Speedway zich terug. Sindsdien is Suzuka bijna elk jaar gastheer van de Japanse Grand Prix. In 2020 en 2021 gingen de race's niet door vanwege de wereldwijde COVID-19-pandemie.
Autofabrikant Honda besloot eind jaren vijftig een nieuw permanent circuit te ontwikkelen als testcircuit. Het circuit kreeg de naam Suzuka International Racing Course en werd in 1961 opgeleverd. De ontwerper van het testcircuit was de Nederlander Hans Hugenholtz, die tevens directeur was van Circuit Zandvoort. Het circuit kent een bijzondere lay-out want het heeft als enige Formule 1-circuit ter wereld een '8-vorm', waarbij de 1,2 km rechte terugweg via een viaduct over het voorste gedeelte gaat. Het is een van de slechts twee FIA Grade 1 gelicentieerde circuits met een "acht-achtige" layout, de andere is het Fiorano Circuit in Italië. Daarnaast is Suzuka International Racing Course beroemd om haar snelle bochtencombinaties en de technische veeleisendheid. 130R is dé bocht van Suzuka. De snelle bocht naar links is al jaren de bocht die bij veel coureurs bovenaan de lijst pronkt van meest indrukwekkende bochten.
Omdat de bocht voorheen een wiskundige radius (straal) had van 130 meter, heeft men hem 130R genoemd.
Het circuit kan in vijf configuraties worden gebruikt, namelijk: het volledige circuit voor auto's en motoren, het oostelijke configuratie 'Suzuka East' en de motor- en autovariant van 'Suzuka West'.
Suzuka International Racing Course is 5,8 kilometer lang heeft 17 bochten. Het ronderecord staat sinds 2019 op naam van Lewis Hamilton. De Brit reed een tijd van 1:30.983. De laatste winnaars in China zijn Lewis Hamilton (2018) en Valtteri Bottas (2019) en Max Verstappen (2022).
Voor de video samenvatting van de race's van de afgelopen jaren klik je HIER.
Photo Header: © Red Bull Content Pool.
Infographics Data:© Formula 1.com
Alle getoonde tijden zijn Nederlandse tijden en deze onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
Een ronde meerijden over het Suzuka International Racing Course kan je hier: